Ruutu elokuvasta Drib. Mies kaataa suuhunsa korkealta juomaa energiajuomatölkistä.

Docventures 2018: Drib

Helmet-kirjasto ja Kirjasampo laajentavat Docventuresin hengessä maailmankuvaasi. Julkaisemme joka viikko lukulistat viikon dokumentin teemaan sopivasta tieto- ja kaunokirjallisuudesta. Näitä kirjoja saatat myös löytää esillä omasta kirjastostasi.

Löydät Helmet-hausta kaikki tämän vuoden Docventures-vinkkikirjat Docventures-tunnisteen avulla. Kirjoita hakukenttään Docventures2018.

Vinkkilistan kirjan nimessä olevasta linkistä pääset varaamaan kirjan suoraan Helmet-kirjastosta. Kaunokirjallisuuden teoksia ja tekijöitä voit lisäksi tutkia erillisistä linkeistä myös Kirjasammossa. Teoslinkit aukeavat toiseen sivustoon. 

Kaikki julkaistut Docventures-kirjavinkit löytyvät Vinkit-osiosta.

Docventures-Kirjasto.png

9.10. elokuva: Drib

Teema: median ja mainonnan valta mieleen

Tietokirjat: 

Adam Alter: Vastustamaton: miksi emme pysty lopettamaan tsekkaamista, skrollaamista, klikkaamista ja seuraamista (Terra Cognita, 2017, suom. Kimmo Pietiläinen)

Kaikkialle mukanamme kulkeutuvat laitteet, mediat ja sovellukset on suunniteltu niin, että irtautuminen niistä on vaikeaa myös henkisesti. Psykologi Adam Alter pitää jatkuvaa ja kontrolloimatonta median käyttöä riippuvuuden muotona, käyttäytymisaddiktiona. Alter avaa riippuvuutta ilmiönä ja pohtii siihen tepsiviä keinoja.

Silja Pitkänen & Ville-Juhani Sutinen: Propagandan historia: kuinka meihin on vaikutettu antiikista infosotaan (Into, 2018)

Kattava tietoteos kaikkina aikoina ja kaikkialle yhteiskuntaan ulottuvasta vaikuttamisesta politiikasta mainontaan, sodasta urheiluun.

Richard Shotton: The choice factory: how 25 behavioural biases influence the products we decide to buy (Harriman House, 2018)

Mainosalan ammattilaisen yleistajuinen teos lienee tarkoitettu avuksi mainontaa suunnitteleville, mutta se toimii myös kiinnostavana katsauksena niihin keinoihin, joilla mainostajat meihin vaikuttavat. Varsin yksinkertaisilla kikoilla voidaan manipuloida ihmisten ostopäätöksiä ja tämä kirja auttaa ymmärtämään miksi niihin itsekin niin helposti lankeaa.

Jari Tamminen: Häiriköt: kulttuurihäirinnän aakkoset (Into, 2013)

Kulttuurihäiritsijät ovat aktivisteja, jotka pyrkivät luomaan häiriötä mainostajien ja kansalaisten väliin. Tämä Voima-lehdessä julkaistuista artikkeleista koottu, visuaalisesti näyttävä teos avaa ilmiötä perinpohjaisesti ja antaa uusia välineitä tulkita mediaa.

Tim Wu: The attention merchants: the epic struggle to get inside our heads (Atlantic Books, 2017)

Ihmisten huomiosta on tullut kauppatavaraa, toteaa nettiaktivisti Tim Wu. Hän paljastaa teoksessaan mainonnan kaikkialle ujuttautuvat lonkerot, jotka vaanivat erityisesti verkossa. Emme välttämättä edes huomaa, miten mediankäyttömme tarjoaa otollisen tarttumapinnan yrityksille, jotka haluavat vaikuttaa kulutusvalintoihimme.

Kaunokirjat: 

Frédéric Beigbeder: 24,99 € (Like 2004, suom. Ville Keynäs)

Tragikoominen ja satiirinen romaani mainosmaailmasta, jota päähenkilö Octave inhoaa, vaikka onkin itse menestyvä mainosmies. "Olen kolme askelta sinua edellä ja saan sinut aina turhautumaan." Julkean hauska teos kertoo maailmasta, jossa aivan kaikki on kaupan. Kirjan nimi eri maissa on määräytynyt sen myyntihinnan perusteella, ja suomalainen pokkaripainos on nimeltään 8,99 €.

Frédéric Beigbeder Kirjasammossa

Heinrich Böll: Katharina Blumin menetetty maine (Otava 1975, suom. Kai Kaila)

Saksalaisen Nobel-kirjailijan pienoisromaanissa nainen joutuu oikeudessa syytetyksi sensaatiolehden reportterin ampumisesta. Häikäilemätön LEHTI vääristelee asian tunnistamattomaksi, kunhan levikki vain lisääntyy, ja oikeuslaitos etäännyttää kaiken nukketeatteriksi. Tapahtumien keskellä on kuitenkin tavallisen ihmisen tuhoutuva elämä.

Heinrich Böll Kirjasammossa

Pekka Hiltunen: Onni (WSOY 2016) MYÖS E-KIRJANA

Oskari rakastaa toimittajantyötä mutta vihaa ammatin kurjistumista samalla kun toimitukseen kuljetetaan bloggaajia kertomaan, miten ruokamainokset sopisivat parhaiten lehden juttujen kylkeen. Työpsykologin haastattelussa Oskari ei voi olla enää hiljaa vaan jakaa niin mielipiteensä kuin elämänsäkin. Samalla vanha koulukaveri on (ainakin mielestään) matkalla supertähteyteen.

Pekka Hiltunen Kirjasammossa

Arto Salminen: Paskateoria (WSOY 2001)

Salminen kuvasi romaanissaan iltapäivälehden toimituksen työtä rankalla satiirilla, omalla kaunistelemattoman tehokkaalla tyylillään. Vaikka toimittaja Suurnäkki ei ole kovin miellyttävä ihminen, hän haluaisi toimia jokseenkin moraalisesti mutta saa esimieheltä vain haukkuja. Kirjan henkilöt ovat tavalla tai toisella langenneita.

Arto Salminen Kirjasammossa

Tietokirjavinkit: Helmet-kirjastojen henkilökunta. Kaunokirjavinkit: Tuomas Aitonurmi/Kirjasampo.fi. Kuva: Docventures/Yle