Nalle maskin kanssa

Minne kirjasto meni - töissä toisin tavoin!

Kun koulut ympäri Suomen sulkivat ovensa, myös kirjasto sammutti automaattinsa, veti verhot kiinni ja jätti nallet päivystämään ikkunalaudalle.
Mutta mihin henkilökunta meni? Mitä me teemme, kun kaikki ovat kotona?

Osa henkilökunnasta lähti auttamaan muualle. Tuttu kirjastonhoitaja saattaa nyt jakaa ruokaa niille, jotka eivät pääse itse kauppaan. Toinen saattaa olla auttamassa hoitokodissa, kolmas tekee töitä sairaalassa. Meillä on paljon erilaisia taitoja ja taustoja, joista on nyt hyötyä. 

Kirjaston ollessa tyhjänä ja kirjojen odottaessa kiltisti hyllyllä, osa henkilökunnasta teki suursiivouksen kirjastotyyliin. Se tarkoittaa pölyjen pyyhkimisen lisäksi kirjaston kokoelman pöllyttämistä: katsotaan mikä kirja on jo vanha, rikki tai muuten turha. Uusitaan tarroja, pestään pehmoleluja, siivotaan, järjestetään ja varmistetaan, että kaikki on varmasti paikoillaan asiakkaita varten.

Meille voi myös yhä jutella sähköpostitse tai chatin kautta. Saatat törmätä kirjaston ihmisiin somessa, koodauspajassa tai etäkoulupäivän kirjavinkkauksessa. Ne työntekijät, jotka vastaanottivat ryhmiä aikaisemmin kirjastossa, lukivat satuja päiväkodilla tai tulivat koululle vinkkaamaan, keksivät nyt uusia tapoja tehdä tätä samaa työtä netissä.

Espoossa työskentelevä Sara jakoi ruotsinkielisten vinkkareiden kokemuksia uudesta tilanteesta: Olemme nyt aloittaneet sähköiset kirjavinkkaukset ja virtuaaliluokkavierailut. On mukava tavata oppilaita ja vinkkaukset sujuvat hyvin – vaikka onkin hieman outoa jutella ruudulle! Onneksi meillä on ekirjat ja erityisesti Ebban! Tähän mennessä olemme huomanneet, että tehtävät, joissa oppilaat pääsevät käyttämään luovuuttaan, toimivat hyvin. Kysymykset, joissa kaivataan yhtä oikeaa vastausta ovat taas hieman hankalampia. Olemme saaneet opettajilta hyödyllistä palautetta ja oppineet mm. että kannattaa pyytää oppilaita jättämään kamerat päälle (mutta ei mikrofoneja) ja antaa tarkat ohjeet! Odotamme että pääsemme tapaamaan lisää oppilaita verkossa.

Poikkeukselliset tilanteet ovat tylsiä, eikä ole kivaa pitää kirjastoja kiinni. On kuitenkin hauska tavata asiakkaita netissä eri muodoissa ja löytää uusia tapoja olla yhteydessä. Osa näistä uusista ideoista sopii mainiosti myös tulevaisuuteen. Kerrothan meille, jos keksit keinoja, joilla voimme auttaa sinua tänä keväänä!

Ira Cottier

Kuva CC BY 2.0