Marginaalimusiikkia Soundcloudissa

Marginaalimusiikkia Soundcloudissa osa 11

Artikkelisarjamme Marginaalimusiikkia Soundcloudissa  tuo kirjaston verkkopalveluiden käyttäjille joka kuukausi vaihtuvan soittolistan  Soundcloud -palvelun vaihtoehtoisista helmistä. Soundcloudia käyttävät nykyään sekä paikkansa vakiinnuttaneet ”oikeat” artistit että demotasolla toimivat tulevat tähdet tai hetken mielijohteesta musiikkia tekevät ihmiset. Pyrimme nostamaan esille genrerajoista piittaamatta mielenkiintoisimpia uusia ja vanhoja kappaleita, jotka eivät välttämättä muuten nousisi ihmisten tietoisuuteen, sekä hieman avaamaan artistin taustoja tai motiiveja, mikäli se on mahdollista.

Sarjan aiemmat osat.

Teksti: Toni Korpi ja Toni Kursu
Kuva: Toni Kursu

Toxik Waste & Y-Tek - Get A Life

Juuri edesmenneen ranskalaisen Yé-yé-laulaja France Gallin muistolle omistettuna tämä Toxik Wasten & Y-Tekin mainio versio ihanasta, Euroviisuistakin tutusta, Serge Gainsbourgin säveltämästä ja sanoittamasta Poupée de cire, poupée de son -klassikkobiisistä. Pahamaineinen Hardstyle -techno ja Yé-yé ovatkin mitä mannermaisin yhdistelmä, kuten vaikkapa belgialainen Passendale-juusto ja ranskalainen patonki: haisee pahalta mutta maistuu hyvältä.

Seal - Kiss From a Rose (Murlo Refix)

Murlo on manchesteriläinen DJ ja tuottaja, joka on luultavasti kuvitellut, että miltä Batman Forever -elokuvasta tuttu soul-laulaja Sealin esittämä ja säveltämä Kiss from a Rose -biisi vuodelta 1994 kuulostaisi, jos se olisi tehty yli kaksikymmentä vuotta myöhemmin ja vuonna 2016 muodikkaalla 80-luvun New Agea tihkuvalla leijailevalla tuotannolla ja ilman Sealia. Toisaalta versio voisi toimia ihan hyvin karaoke-taustana vaikka Seal varmasti kääntyisi sängyssään jos kuulisi tämän.

L.O.T.I.O.N.- Vid The Pigs

Newyorkilainen L.O.T.I.O.N. on bändi, joka naittaa kaksi rujoa ja rajua musiikkigenreä: industrialin ja hardcore punkin ja vaikka kyseinen liitto ei ole nyt solmittu ensimmäistä kertaa, on se tällä kertaa harvinaisen väkevä. Erityisen viehättävää on runsas sähkörumpujen käyttö perinteisen akustisen rumpusetin mausteena. L.O.T.I.O.N. on ehkä akronyymi jostakin syvällisestä (en tiedä mistä) mutta itse antaisin tälle bändille nimeksi M.A.R.K. 13, post-apokalyptisen Hardware-elokuvan itsensä korjaavan maahan haudatun robotin mukaan.

Echolaliac - First Miku Stomp noise demo

Miku Hatsune on kuvitteellinen poplaulaja, joka esiintyy hologrammina ja jonka laulu on toteutettu laulusyntetisaattorilla. Musiikkielektroniikkafirma Korg kehitti muutama vuosi sitten Miku Stomp -kitaraefektin, joka saa soittajan sähkökitaran kuulostamaan Mikun ’lauluääneltä’. Echolaliac on amerikkalainen musatuottaja, joka tekee noisea usein hyödyntäen laulusyntetisaattoreita. Tässä Miku Stomp noise demossa Echolaliac esittelee mihin M.A.S.F. -firman OSC02 -syna, Miku Stomp ja muutamat muut efektit taipuvat.

YZYX - Neon Genesis Evangelion OP - Cruel Angel's Thesis (Game Boy version)

Neon Genesis Evangelion -animesarjan tunnuskappale Cruel Angel's Thesis on mielestäni yksi maailman parhaita biisejä ja ehdottomasti paras J-pop -biisi ikinä. Chileläinen YZYX -niminen artisti on tehnyt kunniaa Hidetoshi Satōn alkuperäissävellykselle versioimalla biisin Nintendon kannettavalla Game Boy -pelikonsolilla, todennäköisesti Little Sound Dj -ohjelmalla ja tulos on vaikutukseltaan lähes yhtä paljon ilmapiiriä parantava kuin alkuperäinen.

JPEGMAFIA – Baby i’m bleeding

Vihaisen kuuloinen räppäri tämä JPEGMAFIA. Miehen sanojen takana tuntuu myös olevan sen verran muskelia etten haluaisi joutua tiukkaan poliittiseen väittelyyn hänen kanssaan pimeällä kadulla. Itseäni tässä miellyttää erityisesti mielikuvituksekas taustabiitti. Monesti käy niin että jollain on paljon hyvää sanottavaa ja karismaattinen ääni ja muu ilmaisu, mutta koko homma vesittyy kun räpätään jonkun kaikilla poliittisen räpin kliseillä varustetun biitin päälle. Omasta mielestäni tässä se vältetään.

Florian Wahl – Ebatavalist

Florian Wahl on joku Virolainen tyyppi joka nähtävästi päättänyt tehdä hyvää musiikkia ja laittaa sitä kuultavaksi Soundcloudiin. Jazzahtava pianoballadi on homman nimi ja vaikken viron kieltä edes hallitse, niin voin päätellä että sanoituksissa ei välttämättä liikuta normaalin jazz-kehräyksen aihepiirissä. Tämä kappale ei Soundcloud-sivun perusteella myöskään edusta artistin normaalia linjaa vaan taitaa olla enemmänkin irtiotto tai jonkinlainen ns. ”läppä”. Mutta vieras kieli mahdollistaa kappaleesta nauttimisen vaikka kyseessä olisikin huumoria.

James Ferraro – Open carry drift

Tässä kanssa yksi hemmetin outo kaveri. James Ferraro on kansainvälinen kokeellisen musiikin jet-set mies joka ei suostu taipumaan mihinkään, edes hyvän maun, rajoihin. Tämän osoittaa hienosti tämä täysin puhdasverinen (tosin autotunella varustettu) moderni kantribiisi, jonka hän jostain syystä päätti töräyttää ilmoille. Toki kappale on käsitelty jollain ”vaporwave” tekniikalla niin että se kuulostaa joltain kellarista löydetyltä kirotulta laserdisciltä, mutta sehän vaan mahdollistaa myös kaltaisilleni postmoderneille ajattelijoille reitin nauttia kunnon Toby Keith musiikista. Ihan 4/5 kamaa.

Lachlan McFeely Bolt – Dream sequence

Lisää autotune-mehustelua. Monia varmaan ärsyttää tämä nykyisin paljon käytetty lauluefekti. Mutta tätä on tulevaisuus. Itsekin aikoinaan vihasin kyseistä efektiä mutta pakkohan siitä on ollut alkaa tykkäämään, jotain kiehtovaa tuossa äänessä kuitenkin on. Tässä kappaleessa autotune on valjastettu laulamaan meditatiivista mantraa unenomaisen syntikkamaton päälle, johon on myös hauskana yksityiskohtana lisätty tasainen virvelirummun rytmi ja silkkistä saksofoni-fiilistelyä. Ei tule aivan heti mieleen miltä muulta tämä kuulostaa. Muuta kuin että hyvältä kuulostaa.

Andi Otto & MD Pallavi – Sowers and reapers

Yksi mielenkiintoisia nykyajan yhdistelmiä on tämä intialaisen / lähi-idän / aasialaisen musiikin yhdistäminen elektroniseen musiikkiin. Andi Otto on saksalainen elektronisen musiikin säveltäjä ja MD Pallavi on intialainen laulaja. Muusikot ovat tehneet aiemminkin yhteistyötä ja todella hienosti Pallavin konsonantteja vilisevä rytmikäs hindinkielinen laulu sopiikin Oton vastustamattomiin ”maailmanmusiikkirytmeihin”. Ei tämä mikään uusi yhdistelmä ole, ja toki edellä mainituilla maantieteellisillä alueilla on ihan omastakin takaa tehty tällaista musiikkia niin pitkään kuin länsimaissakin. Tanssilattiakamaa, jos minulta kysytään.